Content

.

.

.

.

.
8 Sep 2011

LAMPU TRAFIK "HIJAU" DAN "MERAH" DI JALAN RAYA ......... 'BOLEH' DAN 'TIDAK BOLEH' DALAM AL QURAN ...................

ISYARAT LAMPU HIJAU DAN MERAH DI JALAN RAYA DIPATUHI ! BAGAIMANA PULA DENGAN  SURUHAN DAN LARANGAN DALAM AL QURAN ? WALLAHUALAM.

14 comments:

Abd Razak says:
at: 8 September 2011 at 06:41 said...

Assalamualaikum...

Hendaknya kita lebih utamakan segala suruhan dan larangan Allah yang tercatat dalam al-Quran..

ORLANDO AHMAD says:
at: 8 September 2011 at 09:42 said...

manusia lagi taat pada makhluk dari taatkan Khaliq

Nur Misnan says:
at: 8 September 2011 at 12:41 said...

manusia lebih takut pd manusia
yang berpangkat tinggi dari
takut kepada-Nya..

aby says:
at: 8 September 2011 at 14:19 said...

salam LF..
sbb tu membaca al quran hanya sunat ..
tk baca al quran tk semestinya masuk neraka dan membaca quran tk semestinya masuk syurga ..
yg penting adalah patuh kpd apa yg diperintah dalam quran tu..

lagi pun hanya 2 ibadah saja yg menuntut mengguna bacaan quran ...
fathihah dalam solat dan sepotong ayat quran dalam khutbah jumaat ...
yg lain2 klu ada bacaan quran sekadar sunat ...
namun!!!!!
quran kena baca juga kann ...
banyak fadhilat nya ...

Kakzakie says:
at: 8 September 2011 at 15:44 said...

Sayangnya membaca al-quran untuk dipertandingkan. Larangan/suruhan dilanggar. Langgar traffic light kena denda tapi yg banyak kemungkaran buat tak tahu saja. Sedih kan...:(

gadisBunga says:
at: 8 September 2011 at 16:39 said...

mmg sedih...

tapi bagi saya org yg main langgar je hukum manusia ni, selalunya hukum tuhan pun dia buat tak kisah. tapi tak semestinya mcm tu lah..

sahromnasrudin says:
at: 9 September 2011 at 09:27 said...

assalamualaikum dato'..

trime kasih sekali lagi kerana memperingatkan kami akan kepentingan membaca dan memahami al - quran..

Yati says:
at: 10 September 2011 at 12:38 said...

Tapi ada orang langgar juga lampu merah kat jalanraya, sampai bahayakan pengguna jalanraya yang lain. Lampu merah pun dia langgar, apatah lagi boleh dan tak boleh dalam Al-Quran. Wallahualam.

nabilah_2908 says:
at: 12 September 2011 at 12:26 said...

Suruhan & Larangan dalam Al-quran dan juga lampu isyarat dijalanan...harus sama2 dipatuhi...

selamat di dunia..selamt juga di akhirat... :)

Al-Manar says:
at: 12 September 2011 at 14:18 said...

I tried several times in vain to leave comments. Hopefully I will succeed this time.

Salaam dari Pakcik Almanar

Yua says:
at: 14 September 2011 at 13:51 said...

inilah yg dnamakan manusia akhir zaman....


semoga kita dlindungi dunia dan akhirat :)

Al-Manar says:
at: 18 September 2011 at 04:38 said...

I am glad I can now leave comments.
If we look at the two pairs of dos and dont'ts and try to see a similarity between the traffic lights and the Quranic pair, I can say we are not comparing apples to apples and it not a suitable comparable. For a start the lawmakers are different - comparing the work of God and men? HE makes it with rewards and punishments, every minute things are being recorded all the time, and every things will speak up as witnesses when the Day comes. Is there anything in the traffic light case that we can, with honety say, one aspect comparable to His rules? No there is no element of doubt and injustice in His work. So I conclude : it is a futile exercise, good only in highlighting His ultimate wisdom.

I may be wrong and would like to hear another view from someone. You have raised a good subject for discussion. I enjoy discussing such a topic.

Al-Manar says:
at: 18 September 2011 at 04:46 said...

If I may add, there is no relationship between the lawmakers of the traffic lights and the motorists. But the Quran is a Guide Book from the Creator and us all, for all time, not to any specific to just 'motorist' with just punishments to wrong doers. I do not agree with Nabilah's view above. I will break the traffic rule if I feel the need, with suitable justification.

Cik SHiNJU says:
at: 22 September 2011 at 17:16 said...

As salam Uncle...

Mendalam maksudnya tu buat yg mahu berfikir...

Post a Comment

SUDI2 MENJADI SAHABAT

SUDI2 JADI FOLLOWERS

KOLEKSI RAKAMAN VIDEO KELAS PENGAJIAN MUSHOLLA IHSAN